Eden Revisited

Eden Revisited

Het wandkleed Eden Revisited (2023, 130 x 160 cm.) is een verwijzing naar een van de schilderijen die Peter Paul Rubens over De hof van Eden schilderde. Rubens zag dat “kunst niet alleen vermaak of afleiding is, maar dat het ook werkt als een invloedrijke vorm van communicatie” (Gompertz, 2023).

Om die visie, en mijn voorliefde voor barokke vormaspecten, past Rubens bij mij als kunstenaar.

Bijbelse voorstellingen als De hof van Eden waren vaak onderwerp op Gobelins (geweven wandtapijten) zoals deze vanaf de middeleeuwen in gebruik waren: mobiele interieurstukken die de destijds heersende zeden en moraal aan de toeschouwers toonden.

In de serie waarvan het werk Eden Revisited de aftrap is, onderzoek ik de veranderende zeden van onze tijd, en dan met name wat betreft gender-rollen. Ik maak hierin variaties op klassieke werken uit de kunstgeschiedenis waarin de man-vrouwrollen en -verhoudingen, logischerwijs, traditioneel zijn.

Zo werk ik momenteel aan een versie van Boticelli’s De geboorte van Venus, waarin ik een gekleurde, hermafrodiete figuur in de schelp laat plaatsnemen.

Bij de figuren op het wandkleed Eden Revisited zijn niet, zoals op oude voorstellingen, de geslachtsdelen afgedekt met een vijgenblad, maar alles behálve het geslachtsdeel. De vruchten in de bomen zijn penissen, maar de ene hoofdfiguur biedt de ander wèl de vrucht uit het traditionele bijbelverhaal aan. De slang kiest het hazenpad. Onderop het doek is op een banier te lezen ‘The forbidden fruit’. Door de gebruikte kleuren, materialen en technieken krijgt het werk een antieke uitstraling.

Deze nieuwe blik op het oude verhaal stelt verschillende vragen aan de orde:

– Wat is er nog taboe, en wat is zonde? Wat is heden ten dage ‘de verboden vrucht’?

– Is ons geslacht belangrijker dan wie we als persoon zijn?

– Wat is mannelijkheid, en de rol van de man anno nu?

– Hoe zit het ondertussen met de klassieke man-vrouwrollen?

– Wat als we homoseksualiteit opnieuw een rol geven in oude mythes en verhalen,

waar dat in de loop van de geschiedenis is vergeten of verdrongen?

– Welke alternatieven zijn er voor de verhalen zoals ze ons van oudsher zijn voorgeschoteld?

2023
123 x 158 cm.
Johran Koning

Johran Koning