Artist

Janien Prummel
Ik werk voornamelijk in collage of assemblage. Het ordenen en samenbrengen van elementen tot een nieuw geheel, is een vorm van spel. Al die stukjes heen en weer schuiven tot ik een verschuiving voel, een moment van balans. Dat moment van balans geeft rust. Elke collage, elk werk is zo een poging om greep te krijgen op de wereld, om greep te krijgen op mezelf.
Textiel, stof en draden zijn een oude liefde en verbonden met mijn moeder. De schoonheid van rafelrandjes en verstrengeld draad vind je terug in mijn werk. In mijn collages gebruik ik borduren vaak als een extra laag. Borduren is ook gewoon heel rustgevend. Of zoals Louise Bourgois zegt ' the act of sewing is a proces of emotonial repair'.
Boeken komen ook veel terug in mijn werk. Ik werk graag en veel in schetsboeken, maak zelf nieuwe (stoffen)boeken of decontrueer ze. Recent werk ik veel met oude boeken. Ze hebben vaak een stoffen kaft en prachtig papier. Ik deconstrueer de boeken en gebruik bijna elk onderdeel weer opneuw in collages.
De schoonheid van de sporen van de tijd, de vergankelijkheid en kwetsbaarhed wil ik in het licht zetten en tastbaar maken. Mijn werken gaan over tijd, over hoe we omgaan met het verleden. Niet vasthouden ook niet vergeten maar transformeren tot iets nieuws.
Janien Prummel woont en werkt in Antwerpen (Belgiƫ). De zwerftochten in en rond de boerderij hebben, tijdens de kinderjaren in Nederland, haar voorkeuren gevormd. Haar voorliefde voor oude boeken, versleten materialen, objecten met een (persoonlijke) geschiedenis vinden hier hun oorsprong. De textuur en de sporen van de tijd die zichtbaar worden in het materiaal, inspireren haar elke keer om te verzamelen en te verwerken. Collage (of assemblage) is haar medium. Ze ordent en arrangeert elementen tot nieuwe, veelal abstracte compositie.
Janien (1963) is naast creatief therapeut ook opgeleid als beeldhouwer aan de Royal Academy of Fine Arts in Antwerpen. Maar op het pad van sculptuur is ze niet verder gegaan. De zoektocht wat nu werkelijk haar medium en haar vormentaal is, deed ze binnenskamers. Ze experimenteerde vooral in (schets)boeken met collage. Een veilige plek om te experimenteren en haar beeldtaal en vertrouwen als kunstenaar verder te ontwikkelen.
Het verwerken van het dementeringsproces van haar moeder in beeldend werk was een katalysator. De liefde voor textiel, handwerktechnieken als weven en borduren kwamen terug in haar werk.
Ontwerp: Studio Mast | Website: eps en kaas