Kunstenaar

Annabel Claeys

Annabel Claeys

Annabel Claeys

Geboren 9 september 1988, Leuven (BE) - Woont en werkt in Aarschot (BE)

E-mail: annabel.claeys@gmail.com

Website: www.annabelclaeys.com

Opleidingen

2016 - 2018 Postgraduaat coachen van mensen met behulp van paarden, HorSense Belgium, Hotton (BE)

2010 - 2013 Bachelor na Bachelor Creatieve Therapie, Provinciale Hogeschool Limburg, Hasselt (BE)

2009 - 2010 Creditcontract Kunstwetenschappen, KULeuven, Leuven (BE)

2006 - 2009 Bachelor Beeldende Kunsten afstudeerrichtinge Vrije Kunsten, Sint Lukas Hogeschool, Brussel (BE)

2006 KSO, Toegepaste Beeldende Kunsten, Sint Lukas Kunsthumaniora, Brussel (BE)

Solotentoonstelling

2010    22/05 - 25/05 Solotentoonstelling Annabel Claeys, Oud-Gemeentehuis Park Heuvelhof, Kessel-Lo (BE)

Groepsexposities

2018     02/09 - 30/09 Voor de storm, CC Het Gasthuis, Aarschot (BE)

Biografie

Annabel Claeys studeerde in 2009 af als Bachelor in de Beeldende Kunsten - afstudeerrichting Vrije Kunsten aan de Hogeschool Sint-Lukas Brussel.
Zij specialiseerde zich tijdens haar studies in  de vrije grafiek  en hanteerde atypische methoden om deze eeuwenoude ambacht toe te passen als volwaardig medium in de hoge kunst.
Teleurgesteld in de tendens  van het reguliere kunstcircuit op dat moment, nam ze na haar afstuderen in 2009 afstand van de kunstwereld om antwoorden te vinden op de vragen; "Wat is kunst?" en "Wat drijft mensen tot het maken van kunst?".  Zo volgde ze een aantal vakken Kunstwetenschappen als vrij student aan de Universiteit van Leuven in het studiejaar van 2009-2010 en begon ze in september 2010 aan de Bachelor-na-Bachelor opleiding Creatieve therapie aan de Provinciale Hogeschool Hasselt in de hoop antwoorden te vinden op haar vragen. In 2013 studeerde ze met onderscheiding  af als Beeldend Therapeut aan de Provinciale Hogeschool Hasselt. Met een geheel vernieuwde kijk op kunst en de beleving van kunst nam Annabel Claeys na haar afstuderen de tijd om haar eigen discours als kunstenaar te herdefiniëren en nieuw leven in te blazen. In 2014 steekt chronische pijn de kop op en verplicht Annabel om haar hele leven en identiteit te herdefiniëren. Het is pas drie jaar later dat Annabel met nieuwe levenslust en visie op kunst haar rol als kunstenaar weer volledig omarmt en actief aan het werk slaat in haar atelier. In september 2018 komt ze voor het eerst terug naar buiten met de groesptentoonstelling "Voor de Storm" in het CC Gasthuis te Aarschot met onder meer werk van  Dirk Braeckman en Walter Swennen.

Over haar werk

Annabel Claeys haar werk speelt in op de ervaring achter de waarneming; het bewustzijn van het waarnemen en de gewaarwording.

"De gewaarwording komt voort uit eerdere ervaringen en emoties en de algehele kennis die wij als mens in een collectief bewustzijn delen. Tijdens het waarnemen projecteren we onze eigen herinneringen op datgene wat we waarnemen. We associëren het met eerdere ervaringen en verlenen het object op deze manier betekenis." (Annabel Claeys)

De onderwerpen die als inspiratie dienen voor haar werk komen voort uit persoonlijke emoties, herinneringen, ervaringen, bewondering en verwondering. Een steeds terugkerend thema in haar werk is tijd, vergankelijkheid en de dood die onlosmakelijk verbonden zijn met elkaar en het leven.

"Wanneer ik mijn beelden creëer vraag ik me steeds af; Wat is er gebeurd? Wat komt er? Wat blijft er achter? Door dit hele proces van vragen stellen voorafgaand en tijdens het creëren van mijn werk sluipt er steeds een gevoel van melancholie in mijn werk naar dat wat nooit kan blijven. Al wat we waarnemen en ervaren vervliegt, niets blijft hetzelfde. Onze herinneringen zijn slechts een illusie van wat ooit geweest is, een bedrieglijke waarneming van het verleden. Doch zijn het deze herinneringen en eerdere ervaringen die ons bewustzijn vormen en toekomstige waarnemingen kleuren." (Annabel Claeys)

Annabel Claeys brengt met haar werk een sfeer naar boven waarmee ze de toeschouwer wil aansporen zelf op zoek te gaan naar zijn eigen waarheid die zich in het beeld bevindt.Om het bewustzijn van de toeschouwer aan te spreken, maakt ze haar beelden zodanig dat er telkens iets aanwezig wordt gesteld door het afwezige ervan te tonen. Het onderwerp "verstopt" zich als het ware. Het is aan de toeschouwer om het (terug) te vinden.

"Door te verbergen wat zich in het beeld bevindt word je als toeschouwer verplicht je eigen bewustzijn aan te spreken om zichtbaar te maken wat afwezig lijkt te zijn. Wat je waarneemt in het werk is een rechtstreekse reflectie van je eigen bewustzijn. Dit maakt dat er geen absolute waarneming is en elk werk meerdere betekenissen en dus ook waarheden kan bezitten." (Annabel Claeys)