Kunstenaar
Kunstenaar haar dromen achterna. Beknopte historiek Alexandra jacquet.
- 8j Ik droom om schrijfster te worden, om werelden in mensen op te roepen.
- 12j Ik droom om modeontwerpster te zijn, ik wil iets echt maken, de mensen maken, ook aan de buitenkant, we hadden een naaikamer thuis, dat was de meest gekende weg naar ‘maken’ voor mij.
- 14j Ik zit in St Lucas, ik droom van beeldend kunstenaar te worden.
- 18j Ik maak installaties en performances.
- 21j Ik word wees. Ik heb enkel de kunsten rondom me, geen familie, wat me heel eng beïnvloedt. In die tijd zijn emoties niet toegestaan in je werk, zo begrijp ik het toch.
- Ik win de Godecharle prijs en een beurs van de stichting Roeping.
- 26j Ik word mama, mijn kinderen zijn Ramon, Faber en Elvira. Ik maak me los van het idee kunst te maken voor ‘de kunstwereld’, besef dat het leven om mensen gaat. Ik kom los van het ideaal dat me is voorgeschoteld in de opleiding. Ik leer een vollediger mens te zijn.
- Mijn droom evolueert: Van alleenwerkende kunstenaar naar interactieve kunstenaar met medespelers. Van tentoonstellingsruimte naar live kunsten. Van het bespelen van mensen hun beleving naar samen met anderen beleven, creëren en geven.
- Ik maak HAAR-HAAR, een voorstelling met dans, tekst en muziek voor kc nOna.
- 35j Gescheiden.
- Ik start ateliers op in eigen atelier.
- 42j Ik studeer bij en volg een jaar drama aan de Kleine academie te Brussel.
- Ik maak interactieve wandelingen, theaterstukken op basis van instructies,…
- Ik doe projecten voor onderwijsondersteuning en samenlevingsopbouw.
- 46j Ik neem verlof zonder wedde en verkoop mijn huis. Ik maak kunst en onderzoek de thema’s die me aangaan. Hoogstmerkwaardig en ook evident zijn dat de thema’ die me bij het universele brengen en iedereen aangaan. Van het hoogstpersoonlijke naar het hyperuniversele. Van persoonlijke pijn naar processen van heling door kunst. Bezielde gebaren ontstaan.(zie oa ‘hold me as if you where my mother’)
- 48j Ik ervaar eindelijk de rust om mijn eigen pijn te bekijken, ik vertaal naar beelden en instructies tot beleving. Ik maak score’s voor bewegers, al dan niet professioneel. Ik ontmoet mijn familie opnieuw in een ander licht en ontrafel een geschiedenis. (ze oa ‘sporen van levensgenoten’)
- Ik maak nieuwe contacten in de danswereld, ik nodig uit, creëer situaties en onderzoek wat anderen ermee doen. Ik film, noteer en fotografeer. (zie oa ’when we meet our shadow', ‘Tussen de plooien van het gordijn’)
- Ik improviseer en onderzoek, laat improviseren en onderzoeken met als doel rituele handelingen te creëren. (zie oa ‘A line traveling het world’)
- Ik contacteer rusthuizen en improviseer met ouderen tot Corona komt.
- Ik ontwikkel doorgeef-objecten om tot onderzoek te komen en persoonlijke gegevens te verzamelen. Deze gegevens dienen om personages mee te maken voor voorstellingen. De doorgeef-objecten doelen op een transformatie, deze transformatie vangen in de vorm van scènes van een voorstelling.( zie oa ‘unveil’, ‘Het mooiste verhaal ’)
- Ik ontwerp Het Troostkabinet, een beeldende onderzoeksplek naar rouw en troost.
- 50j https://www.acircleaday.com het ultieme ‘geen’materiaal kunstwerk. Het werk bestaat enkele uit aandacht, een cirlce van mensen die hun aandacht en aanwezigheid schenken.
- 51j Raakvlakken, een driejarig project komt ten einde in de tentoonstelling Hoogstpersoonlijk in het SMAK beleefd te Gent. https://www.alexandrajacquet.be/raakvlakken1.html
- 51j Le tribunal d’amour, een werk dat enkel bestaat uit geluid en participanten vertelt het verhaal van Olivia Binana, een vrouw die blind werd. In samenwerking met Stan Bundervoet. https://www.alexandrajacquet.be/le-tribunal-damour.html
Overkoepelend is mijn interesse in interactie, in het intens beleven en het laten stromen. Mijn beeldend werk ontwikkeld zich heel traag, met een groot bewustzijn.
Het evolueert van onderzoek naar expressie.
Opleidingen
- KASK Beeldhouwen 1990-1994
- KASK Mixed Media 1995-1997
- Kleine Academie Brussel 2014-2015
- Dans in verschillende vormen, heel mijn leven lang
- Persoonlijke ontwikkeling, jaartrajecten in NL 2017-2018-2019
- Stages contact improvisatie
Diploma’s
- Master in de Beeldhouwkunst
- Master in de Mixed Media
- Pedagogische bekwaamheid
Werkervaring als leerkracht.
- Beeldhouwen Academie te Oostende 1997-1998
- Lagere graad en Middelbare graag Oostende 1997-1998
- Lagere graad Academie Mechelen 1998-2012
- Vervanging Beeldhouwen Academie Mechelen 2008-2010
- Multidisciplinair atelier Academie Mechelen 2005-2012
- Gastdocent muzische vorming Thomas Moore 2013-2016
- Diverse workshops in eigen atelier en op verplaatsing voor volwassenen en kinderen.
- Gastdocent Touch and play Germany 2021
- Dansles ‘Dochters van Eva’ 2021
- Onderzoek gesteund door Danspunt Gent voor Le tribunal d’amour 2023
Tentoonstellingen en voorstellingen.
- Prijzen: Godecharles en Stichting Roeping.
- Groepstentoonstellingen Netwerk, de pianofabriek, De Brakke grond, tussen 1996-2000
- Voorstelling Haar haar in kc nOna te Mechelen. 2002
- Deelname projecten door Artenova te Mechelen.
- Knikkerlicht een voorstelling voor kleuters voor Thomas More en Samenlevingsopbouw.
- Spiegelboom, interactieve installatie rond intimiteit tijdens De Fontijn iswm de Academie te Mechelen en familie De Coninck.
- Blauwe Rita en de Vilwas, improvisatietheaterlabo iswm de Academie te Mechelen en Artenova
- Het pianosalon, interactieve theatervoorstelling tijdens D-Art
- Zinneparcours, een interactieve wandeling tijdens de Rozefeesten te Mechelen.
- Op uitnodiging van Nucleo kunstenaars, Nicoline Van Stapele, Ann Decaestekker, deelname aan tentoonstelling Blanco, knooppunt…
- Bezielde Gebaren/Soulfull gestures tijdens Touch en play Germany 2021
- Hoogstpersoonlijk SMAK Beleefd Gent 2023
PORTFOLIO Alexandra Jacquet
Graag zet ik enkele links extra is de kijker, je kan ook zelf snuisteren in de algemene website waar alles gecentraliseerd is https://www.alexandrajacquet.be
De website van A circle a day waar het lichaam als pure aanwezigheid en de aandacht als energie de materialen zijn waaruit het werk bestaat. Plus de tijd natuurlijk, de duur. Het lichaam als politieke tool ook, de website verklaart het nader: https://www.acircleaday.com
Raakvlakken, https://www.alexandrajacquet.be/raakvlakken1.html
Een traject dat drie jaar liep en verschillende fases kende met als doel onze raakvlakken voelbaar te maken. Hoe wereldbeelden botsen, schuren elkaar vormen. Lichamen botsen….. je vindt er meer over op het verslag op de site.
Bezielde Gebaren als basis.
Dan, wat ik steeds verder uitdiep is het onderzoek naar Bezielde gebaren. Het gebruikt het lichaam als tool om via individuele ervaringen-emoties-gewaarwordingen het universele of het collectieve te benaderen. Er zijn verschillende procedures om deze informatie uit het lichaam te halen.
Deze informatie dient als leidraad voor het maken van kunstwerken onder de vorm van scores.
Wat ik wil onderzoeken in dit doctoraat is de tools om bezielde gebaren aan te wenden om werk te maken dat ik de werktitel ‘Touched by sound’ geef, en te komen tot scores . Het creëren van de scores gebeurt op een nog ongekende wijze. Het is door te doen dat ze ontstaan. Het laten resoneren van het gebaar geeft weer wat de volgende stap is. Het transformatieproces is er een van stap na stap. Het kunstwerk bestaat als ankerpunt en in de vorm van een beschreven ritueel dat zolang het nodig is van kracht is en steeds weer kan opgevoerd worden. De handeling van binnenuit is van belang alsmede het zichtbaar zijn van de handeling. Hoe deze handeling tot stand komt kan zijn door het onthouden van de score alsmede door een klankband.
Deze klankband kan gaan van zeer abstract tot heel concreet instructies.
-Zo is er ‘De poëzie van de ontmoeting’, een krachtig ritueel om in een veilige context heel diep te gaan. https://www.alexandrajacquet.be/de-poeumlzie-van-de-ontmoeting-in-groep.html een heel gewaagde practise waarvan ik nooit weet hoe de groepsmagie zal werken. Ik vertrouw op mijn expertise en op de wijsheid van de groep. Een ongekende schat aan informatie bevindt zich net onder het bewustzijn, op individueel en op collectief vlak. Een bepaalde staat van alertheid-aanwezig zijn zonder te wachten of te zoeken laat het binnenkomen van een weten toe dat ons draagt en inspireert om te benoemen en te handelen. Zo wordt er zichtbaar gemaakt, kunnen we er naar kijken het doorvoelen en transformeren. Scores ontstaan, een soort partituren voor handelingen die belichaamd zijn en kunnen worden doorgegeven door ze steeds opnieuw te belichamen.
Gedragen scores
Onderzoek hoe klank zo’n ritueel telkens kan tot stand doen komen ligt aan de basis van ‘Le tribunal d’amour’. Door middel van de practice van Bezielde gebaren kwam het verhaal van Olivia, een vrouw die blind werd, boven drijven. Samen met Wim Verbinnen, audiokunstenaar en Stan Bundervoet, componist en geluidsfilosoof maakten we een schets van een audiolandschap dat een groep mensen in het donker begeleidt en zowel door de fysieke als door de innerlijk emotionele ruimte leidt.
Een eerste versie werd getoond in het ‘SMAK beleeft’ tijdens de tentoonstelling ‘Hoogstpersoonlijk’, nov 2023. https://www.alexandrajacquet.be/le-tribunal-damour.html
Onderzoek hoe klank een groep mensen doorheen de ruimte kan leiden gebeurt tijdens ‘Dansen in het donker’, dit onderzoek heeft als leidraad het niet gezien worden en ophouden met bestaan als een particulier lichaam voor de ander. We bewegen als groep en worden een anoniem ‘ander lichaam’ voor de ander. En fungeren op die manier voor elkaar als tool tot het ervaren van ’de ander’ in abstracte zin en het blind ervaren van onszelf. Een onderzoek naar identiteit in een niet visuele wereld. Het ervaren van het lichaam als drager van ons zijn. Het ervaren van het deel zijn van een groter organisme in het donker dat zich voortbeweegt aan de hand van klanken die reizen in de ruimte. Wie ben ‘ik’ dan nog? Wie is die ‘ik’ die ervaart. Een onderzoek naar waar het ‘ik’ stopt en het collectieve begint. Wie bevindt zich waar? En weer is het het lichaam dat ons leidt in het doorleven van deze ervaring. Het lichaam vertelt, voelt, reageert. Het collectieve lichaam, bestaat zoiets?
Ontdek open calls
Word uitgedaagd door heel diverse open calls of verspreid je eigen open call hier.
Vind kunstenaars
Zoek naar kunstenaars in je buurt of naar werk in een specifieke techniek.
Ontwerp: Studio Mast | Website: eps en kaas