Kunstenaar

Katia Thienpondt

Katia Thienpondt

Stavele

    TENTOONSTELLINGEN EN BELANGRIJKE DATA

  • Mei 1993: Moderne Vlaamse Religieuze Kunst in het Klein Seminarie Roeselare
  • Juli 1994: Groepstentoonstelling in Galerij La Perseveranza te Gent
  • Mei-juni 1995: Goepstentoonstelling in VZW Het Burgcentrum te Gent
  • Mei 1996: Solotentoonstelling in VZW Het Burgcentrum te Gent
  • Juni-juli 1997: Solotentoonstelling in VZW Het Burgcentrum te Gent
  • Oktober 1997: Tentoonstelling naar aanleiding van selectie Kunstprijs Hettema voor beeldhouwwerk
  • Mei 1998: Groepstentoonstelling Colpaert-galerij te Gent
  • Mei-juni 1998: Solotentoonstelling in Galerij Draaipunt te Gent
  • Juli 1998: Groepstentoonstelling in Galerij Draaipunt te Gent
  • Juni 1999: Solotentoonstelling in VZW Het Burgcentrum te Gent
  • Mei-juni 2000: Solotentoonstelling in Schleiper te Gent (keramiek)
  • Juli-augustus 2001: Groepstentoonstelling in Schleiper te Gent (keramiek)
  • September-oktober 2001: Solotentoonstelling (schilderijen en collages) in Maria Boodschap te Niel
  • November-december-januari 2006-2007: solotentoonstelling keramiek in Galerij PAX te Knokke
  • Juli-augustus 2008: hedendaagse bindingen in Bibliotheca Wittockiana te Sint-Pieters-Woluwe (groepstentoonstelling)
  • Juli-augustus 2009: groepstentoonstelling boekbindtechnieken in de blibliotheek te Sleidinge
  • Mei 2013: officiële opening – oprichting Kunstambacht boekkunst atelier in de Westhoekacademie te Koksijde
  • September 2019: Solotentoonstelling – oprichting Festive Silence – Westhoekacademie Koksijde met grafiek, schilderkunst en boekkunst
  • Juni 2020: Reflector raamexpo te Gent

  • December 2020: Guerilla art “Innocent is the new cool” te Gent
  • Juni 2021: Expo Komaf – Shoppingcentrum Zuid Gent – “Conversations from Inner Child to Inner Child”
  • September 2021: “Thank you for being part of this exhibition – Propsgent Lieve D’hondt en Sabine Oosterlynck” – “HE-ART space”, Wereld van Kina
  • Februari 2022: Lerarenexpo WAK Koksijde, “Over de fundamenten van de mens”

  • 2022: Sinchena TU HI animatiefilm (schilderen-grafiek-animatiefilm)
  • 2022: Jean De Gonet binding Sinchena TU HI
  • 2023-24: work in progress animatiefilm “Kinderen van de Wind”

BIO

Katia Thienpondt is Belgische, geboren te Gent 1970. Ze is haar artistieke loopbaan begonnen als schilder, afgestudeerd aan het Hoger St.-Lucas Instituut voor Beeldende Kunsten te Gent, heeft diverse tentoonstellingen achter de rug en heeft o.a. deelgenomen aan de Moderne Vlaamse Religieuze Kunst in het Klein Seminarie Roeselare, in diverse galerijen en heeft zich nog verder beeldend gevormd door het studeren van keramiek aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten te Gent (een discipline waar ze momenteel niet meer mee bezig is), non-toxische grafiek in het SASK te Sint-Niklaas alsook een jaar edelsmeden, afgestudeerd als boekbinder-vergulder in CVO Leerdorp te Gent, specialisatie grafiek en cross-over animatiefilm-grafiek in de Academie van Gent.

Katia heeft het curriculum ontwikkeld en vormgegeven voor de oprichting van het boekkunst atelier in de Westhoekacademie te Koksijde, en streefde er toen al naar om werelden samen te brengen: symbiose tussen ambacht-kunst door de oude technieken in volmaakte harmonie te brengen met een mooie hedendaagse vormgeving. Zelf in haar eigen werk vertrekkende van innerlijke processen en autobiografische aspecten - vervolgens keuze te maken uit diverse disciplines die de inhouden zo goed mogelijk reflecteren – is zowel katia’s eigen werk als het werk dat door haar cursisten gemaakt wordt een fusie van meerdere artistieke richtingen. Momenteel omhelst haar atelier een projectatelier dat een symbiose is van schilderkunst, grafiek en boekkunst en in haar eigen beeldend werk heeft ze zich bovenop verdiept in de wereld van de animatiefilm. Momenteel werkt ze volop aan “Kinderen van de Wind”, een modern sprookje voor volwassenen, een verhaal met een moraal en een streven naar een heropleving van universele waarden in het kunstgebeuren en de maatschappij.

Zich situerend in het hedendaagse artistieke filosofische landschap, neemt Katia dan ook duidelijke standpunten in met haar oprichting van de Festive Silence beweging – al is dit niet voor de massa.

Katia over haar eigen werk:

“Ik wil transformeren en verenigen, net zoals in een alchemistisch proces. Ik vertrek vanuit mijn eigen innerlijke werkelijkheid, met verwondering, met respect. De synchroniciteiten maken alles duidelijk en vervolgens streef ik ernaar dit universeel te maken, te raken op een stille manier – met “Festive Silence”, evenwicht en harmonie te laten ervaren. Ik wil onvoorwaardelijke liefde en onschuld overbrengen. Via een subtiele, gevoelige taal die tegelijk zacht en krachtig is, figuratief en abstract, niet één maar meerdere disciplines omvattend. Net zoals de verschillende lagen van ons realiteit.

Ik wil leven met al mijn zintuigen en daardoor ook net voorbij de zintuigen. Alles passeert mijn hart. Ik koester het fragiele evenwicht, het wordt licht. Het brengt mijn ziel terug naar mijn hart. Ik hoop ook dat van de ander. En de ander het mijne.”

Beroeren op een stille, vrolijke maar verdiepende èn warme manier, dat is het evenwicht waar Katia naar streeft.

Katia werkt momenteel voornamelijk aan animatiefilm en boekkunst:

Boekkunst omhelst zowel het uiteenhalen van een bestaand boekblok. Daarbij worden sommige katernen bedrukt, beschilderd, met collage’s bewerkt en/of er worden nieuwe katernen toegevoegd. Het boek krijgt een nieuwe inhoud. Soms zijn dat kleine ingrepen, maar vaak is het een volledig opnieuw samenstellen.

Eigen werk wordt ingebonden (bibliofiele uitgave)

Boekblokken worden dichtgenaaid en als object vormgegeven.

Doosobjecten fungeren als werk op zich.

Kaftpresentaties worden vervaardigd vaak met een éénkatern uit een bestaand boek (nieuwe inhoud)

Katia houdt veel van de  Jean De Gonet binding, een binding die ook weer het fragiele en het sterke verbindt, maar ook concertina, register worden op een geheel eigen manier ingevuld.

In haar animatiefilm zitten veel experimentele foto’s en video fragmenten, grafische lagen en geschilderde leganimatiefiguren. Ook komen grafische beelden tot stand die vertrekken uit de montage, alsook sommige boeken zijn een voortvloeien uit de animatie. De verschillende discipline’s vervloeien in alle richtingen.