Kunstenaar

Margo Magniette

Margo Magniette

Gent

Margo Magniette behaalde een Master in de Beeldende Kunsten aan LUCA School of Arts,  Gent


In haar schilderkunst speelt ze met zichtbaarheid en onzichtbaarheid, waarbij twijfel centraal staat. De thema’s die haar bezighouden verkennen de grenzen tussen abstractie en figuratie. Ze streeft ernaar om schilderijen te exposeren in een collagevorm, zodat elk werk met elkaar in dialoog gaat en de kijker ruimte krijgt om betekenissen zelf te ontdekken. Het proces van schilderen is voor haar een spel van verbergen, onthullen en selecteren, waarbij het eindresultaat nooit volledige helderheid biedt.



 

De thema’s die Margo verkent, zoals valse nostalgie, gaan over hoe ze in haar schilderijen een ‘ware tijd’ wil benaderen door gebruik te maken van beelden die wantrouwen oproepen. Margo's werk lijkt te spelen met het concept van herinnering en tijd, waarbij ze een soort vervormde nostalgie oproept. Door beelden te schilderen van iconische figuren en objecten zoals eenzame cowboys, oude auto's en sterren uit de jaren 70, verwijst ze naar een verleden dat ze zelf nooit heeft meegemaakt. Dit wordt echter niet op een romantische of glorieuze manier afgebeeld. In plaats daarvan lijken de kleuren en vormen hun glans te hebben verloren, alsof de beelden zelf verouderd en vervaagd zijn. Alsof het schilderij zelf zijn beste tijd al gehad heeft.

De spanning tussen abstractie en figuratie versterkt dit effect. Door figuratieve elementen te gebruiken, lijkt ze een herkenbare tijd of sfeer op te roepen, maar door deze vervolgens te vervagen of te abstraheren, creëert ze een gevoel van afstand. Dit kan als een metafoor worden gezien voor het ongrijpbare karakter van herinneringen en de onmogelijkheid om het verleden echt vast te houden. Haar kleurgebruik, met verzwakte of vervaagde tinten, versterkt dit idee verder, alsof ook de kleuren zelf hun vitaliteit verloren hebben.

Het mystieke en vervreemdende aspect van haar werk lijkt te suggereren dat dit verleden nooit echt "bestond" zoals we het ons herinneren of zoals het wordt verbeeld in de populaire cultuur. Op die manier onderzoekt Margo hoe we het verleden construeren en hoe tijd, herinnering en identiteit in haar kunst verweven zijn.

Daarnaast speelt schoonheid een belangrijke rol in haar kunst. Voor haar is schoonheid een vorm van vervalsing, een manipulatie van de werkelijkheid door de kunstenaar. Het vermogen om die vervormde werkelijkheid op het doek om te zetten, ziet ze als de essentie van het artistieke proces. Hoewel we de betekenis van bepaalde beelden kennen, blijft de manier waarop ze geschilderd worden altijd een bron van dubbelzinnigheid en twijfel.

Haar verlangen naar "oude dingen", zoals schilderkunst, raakt aan een gevoel van nostalgie en waardering voor traditionele ambachten die in de moderne wereld dreigen te verdwijnen. Margo hecht een diepere waarde in de langzame, ambachtelijke aard van schilderen. Het is een oude kunstvorm die een essentiële manier van verhalen vertellen en schoonheid vastleggen.

 


Tentoonstellingen

2023-2024
Upcoming: tentoonstelling in november in Villa Arca, Sint Martens Latem 

https://www.frederichooft.be/arca


2022-2023
Opendeurdagen in de Foresthouse, Bottelare

https://theforesthouse.be/


2022-2023
Some mistakes are made by choice’, Hansbeke Warandestraat

2020-2021
Groepstentoonstelling “Door het doek het schilderij” In het Roger Raveel museum te Machelen 

https://www.rogerraveelmuseum.be/


2020-2021
Groepstentoonstelling “Voedingsbodem” In Netwerk en Diskus Aalst

https://netwerkaalst.be/

2019-2020
Groepstentoonstelling in ‘Surround’ de Mitte Luca School of Arts, Gent


2019-2020 
“16 e Biënnale, tentoonstelling door Deinse kunstenaars” in de Brielpoort Deinze
 

2017-2018
Touched by Nature” White Interiors Gallery Oostende

https://whiteinteriors.be/