Kunstenaar

Philippe Druez

Philippe Druez

Drongen

Philippe Druez is gevestigd in Gent en heeft een niet conventionele en voortdurend verruimende kunstpraktijk ontwikkeld. In zijn grensverleggende en experimentele projecten onderzoekt hij de samenleving, communicatie, de psyche en het individu binnen ons sociaal en ecologisch weefsel. Met uitvoerig onderzoek als startpunt krijgen de kunstprojecten een wetenschappelijke en historische onderstroom, die de vaak poëtische werken gelaagdheid en diepte geven. 

Als kunstenaar creëert hij open systemen die de nadruk leggen op het organisme boven het mechanisme met dynamische processen tussen onverwachte elementen. De rol van de deelnemer is een onlosmakelijk onderdeel van de esthetische ervaring. De installaties zijn multi-sensorieel, interactief, gelaagd, filosofisch en uitdagend. Sound-art is sinds lang een ingebed interessegebied, maar we kennen de kunstenaar als maker, ingenieur, ontwikkelaar, ontwerper, architect, componist, regisseur en onderzoeker.

Druez studeerde Wijsbegeerte aan UGent, heeft academische bachelors in computerwetenschappen en mixed mediakunst en een master in beeldende kunsten aan Luca School of Arts. Momenteel werkt hij aan zijn doctoraatsonderzoek aan het UGent dept. systematische musicologie in AR/XR/3D-geluidskunst bij IPEM en KASK Conservatorium.


 

BofUS

The Bureau of Unclassified Sounds (BofUS) is een verrassend frisse sonic-act. Door elektronica en akoestische geluiden op een intuïtieve maar verrassende manier te kruisen, balsemt het de luisteraar als met een parfum en roept zo herinneringen en fantasieën op. Het gebruik van (eigen) filed-recordings als samples creëert een organisch gevoel dat past bij de elektronische geluiden die minutieus zijn gecreëerd en verder gaan dan alles wat herkenbaar is. 

Door te luisteren kom je terecht in een ongehoord evoluerende compositie met rustgevende en onbekende timbres en onverwachte ritmes. Deze muzikale voorstelling gedraagt ​​zich als een iridescent juweel, waar overgangen de kleuren zijn van de geproduceerde geluiden en de tijd onophoudelijk wordt vervormd alsof je door een plastic lens kijkt, of van onder het oppervlak van een meer op Mars.

De voorstelling is deels gecomponeerd, deels improvisatie en waar mogelijk in 3D Ambisonics.

website:  //philippedruez.be

collectief:  //wastelands.be

#tags: sound-art, neurale netwerken, interactief, 3D, Ambisonics, wave-field, onderzoek, compositie, analoog, modulaire synths, electronica, mechatronica, installatie, performance, coding, field-recording, ...

performance/concerten:  BofUS — The Bureau of Unclassified Sounds

mail@philippedruez.be

+32 495 268 880