Artist

Christian Verschelden

Christian Verschelden

Lier

Kort:

Taal wordt schilderij in tekst-schilderijen, via formele en schilderkundige ingrepen. De kunstenaar verkent de grens tussen taal als betekenis, taal als geluid (inner speech), taal als beeld en tussen taal, schilderij en collage. De teksten, soms gevat in een rasterstructuur, refereren naar artistieke, psychologische, maatschappelijke of politieke problematieken.

Actueel:

Tegen de achtergrond van de rechtlijnige rasterstructuur, wordt vaak een bijkomende basisstructuur aangebracht, bestaande uit meer gebogen, ondulerende lijnen.                                                                                                                                    De afzonderlijke letters op hun beurt, neigen meer en meer tot het volledig of quasi-volledig opvullen van het rechthoekig of vierkantig blokje waarin ze zijn opgenomen                                                                                                                    Deze procedés, gecombineerd met het schilderkundig en door kleurgebruik verder fragmenteren van de letters en de tussenliggende ruimtes, zorgt voor een -in mindere of meerdere mate- minder leesbaar worden van de tekst, en tot een nog meer schilderkundig, abstract eindresultaat.

De titel van het werk geeft de volledige tekst weer, met de letters aaneengeschreven, soms via haakjes alluderend op hun positie op de zijkant van het canvas.

Biografie

De kunstenaar (°1964, Etterbeek, België) was, behoudens een korte passage voor zijn 12de in de RHoK (Sint-Pieters-Woluwe) tot 2020 autodidact.

Licentiaat Klinische Psychologie en Postgraduaat Psychotherapie. Sinds 1992 werkzaam in het Universitair Psychiatrisch Centrum Duffel

Sinds 2010 co-curator van de Triënnale Hedendaagse Kunst, UPC Duffel

Sinds 2014 werkzaam als coördinator van Kunstencentrum De Loods, Duffel, sociaal-artistiek atelier voor mensen met en zonder psychische kwetsbaarheid.

Sinds 2020 curator van de Collectie UPC Duffel.

Sinds 2020: studeert bij Gommaar Gilliams en sinds 2025 bij Bart Vanderbiesen (Beeldacademie Lier). 

Sinds maart 2024 vertegenwoordigd door Gallery Ben Benaouisse, Gent.

Werkt en leeft in Lier en Oostende.

Achtergrondinfo bij het werk

De kunstenaar beoogt met zijn werk de transcendentie van het psychische apparaat.

Hij gaat de ‘onmogelijke’ impasse binnen de moderne kunst(filosofie) te lijf: de stelling dat als de mens in de kunst zijn ‘waarheid’ ontmoet, deze slecht ‘ex negativo’ verschijnt. De kunst zou de mens geen extatische verlossing van zichzelf toestaan, totale zelfvergetelheid en zelfverlies blijven als een utopie steeds terugwijken.

Recent

Recent (2025) vult de tekst frequenter het hele doek, waarbij de afzonderlijke letters -meestal blokletters- opgenomen zijn in een duidelijke of impliciete rasterstructuur. Ook de zijkant van het canvas wordt betrokken in het schilderij ( als verderzetting van de rasterstructuur).

Centraal staat de schilderkundige bewerking van tekst, via formele en technisch-schilderkundige procedés. Hierbij wordt taal gedeconstrueerd tot het te niveau van de letter en verder voorbij dit niveau.

Door het herhaaldelijk schilderen en herschilderen van de letters, verliest de tekst deels en in mindere of meerder mate zijn betekenis, terwijl deze op de achtergrond toch nog in mindere of meerdere mate blijft nazinderen. Het accent komt op de vorm en de materialiteit te liggen. Het resultaat vertoont gelijkenis met het herhalingseffect van een mantra.

De kunstenaar onderneemt tevens een poging tot mimesis van het creatief proces van constructie en deconstructie, vorm en leegte, werkzaam in de werkelijkheid.

Tekst-schilderijen:

Sinds 2024 verschuift het accent van meerlagige collage-schilderijen naar tekst-schilderijen.

Taal wordt fundamenteler geacht dan beeld: beelden zijn uiteindelijk denk-beelden.

Het is daarom met taal als vertrekpunt dat de kunstzinnige en existentiële/spirituele strijd wordt aangegaan.

De kunstenaar vertrekt van citaten, slogans of (van eigen) korte teksten met vaak een aforistisch karakter, soms met poëtische inslag. De teksten refereren direct, indirect of allusief naar artistieke/culturele/maatschappelijke/politieke problematieken, uit heden en verleden.

Taal wordt schilderij in de (soms kleine) tekstschilderijen, via formele en schilderkundige ingrepen. De taal zelf wordt als een bouwdoos beschouwd: een spel van (de)constructie met onvermoede (betekenis)mogelijkheden.

Soms overheersen de poëtische woordspelingen.

Vaak worden tekst en letters gemanipuleerd, schilderkundig bewerkt en opgenomen in een schilderkundig geheel, waardoor de betekenis wordt gedeconstrueerd, meerlagig of cryptisch wordt.

Teksten op soms toegevoegd kranten-of kartonpapier, dragen bij aan de potentiële meerlagigheid van betekenis.

De kunstenaar verkent de grens tussen taal als betekenis, taal als geluid (inner speech), taal als beeld, en tussen taal en schilderij: het spel tussen taal, betekenis en vorm.

De sporen van het creatieproces en afvalelementen eigen aan elke creatie, in een artistiek eindproduct of het leven van elke dag vaak aan het oog onttrokken, worden soms behouden.

Het schilderpalet bevindt zich geregeld op het doek zelf of op papier-of kartonresidu’s die deel uitmaken van het werk.

De kunstenaar ondermijnd tenslotte met regelmaat het tweedimensionaal karakter van het klassiek schilderij. Dit door de karton-of papierresidu’s die, aangebracht aan de randen of achter het doek, of die uitwaaieren naast het doek, diepte toevoegen. 

De werken balanceren zo tussen schilderij, collage en assemblage.

Periode voor de tekstschilderijen:

Collageschilderijen: fase 1

Deze typisch postmoderne, cynisch-melancholische ode aan het ongelukkige bewustzijn, werd in het verleden vooral bevochten door complexe collages, waarin zowel formele als inhoudelijke destructieve procédés werden opééngestapeld. Dit met als doel het mentale apparaat van de kunstenaar op de knieën te dwingen en van binnenuit te doen exploderen.

Olie op doek

In een tussenperiode exploreerde de kunstenaar –met éénzelfde doel-  de mogelijkheden van het monochrome wit, en vooral het behoud van de figuratie binnen dit lege en zuivere wit. Dit in contradictie met de overwegend abstracte of minimalistische toepassing van het wit in de kunstgeschiedenis.

Collageschilderijen: fase 2                                                                                                                                     

Nadien volgde een tweede fase van collage-werken:                                                                      Vertrekkend vanuit een finaal monochroom worden, via décollage, onderligggende archeologische lagen van collageschilderijen opgediept. Fragmentaire aspecten van in elkaar metamorfoserende objecten en scènes komen tevoorschijn. Het werk roept vragen op bij de disruptieve actualiteit.

Dit procedé bemoeilijkt concentratie en bevordert een vrij vlottende aandacht. Het schilderproces wordt gezien als een weg, een meditatie, om te komen voorbij het ik en zelfs het ik-gedacht: voorbij het denken. De kunstenaar onderneemt een poging tot mimesis van het creatief proces van constructie en deconstructie, vorm en leegte, werkzaam in de werkelijkheid.

 List of exhibitions/ Lijst tentoonstellingen: Christian Verschelden

                                                               (Update 15/11/2025)

YEAR, EXHIBITION TITEL,VENUE,TOWN,COUNTRY

UPCOMING EXHIBITIONS

-2026 (10/5/2025-30/5/2025), CC de Meent - Foyer, Alsemberg, Belgium

ACTUAL EXHIBITIONS:

-2025 (oktober-november 2025), What’s out there? De vele gezichten van hedendaagse 

Schilderkunst #1 (What’s out there? The many faces of contemporary painting #1), Vierkante Zaal d’Academie Beeld Sint-Niklaas, Sint-Niklaas, Belgium (group)

-2025 (4/10/2025-4/1/2026, Het Zonnelied van Franciscus (Francis’s Canticle of the Sun), museum DE MINDERE, Sint-Truiden, Belgium (group)

-2025 (23/09/2025-14/10/2025), Buiten de lijnen (Outside the lines), Arts Center De Loods, Duffel, Belgium (group)

COLLECTIONS:

-2025 (24/05/2025), Collection R., SOFACQ Gallery, Merelbeke, Belgium

-2010 (until 6/2021), Collection UPC Duffel – work in situ, University Psychiatric Center Duffel, Belgium

-2007, Kunsthaus Kannen, Museum für Art Brut und Outsider Art, Münster, Germany

-Works in private collections: Belgium en foreign countries

GROUP EXHIBITIONS:

-2025 (23/09/2025-14/10/2025), Buiten de lijnen (Outside the lines), Arts Center De Loods, Duffel, Belgium (group)

-2025 (12/9/2025-15/9/2025), I carry you in my Art,Wezenkapel, Lier, Belgium (duo, with Sara Emilia Dockers)

-2025 (27-29/6//2025), OXOt Happening 20 JAAR, Westerlo, Belgium (group)

-2025 (12/6/2025-21/05/2025), Nostra Mostra, nona, Mechelen, Belgium (group)

-2025 (5/2025-03/09/2025), De Loodsen, Congres Center, UPC Duffel, Belgium  (group)

-2025 (23/05//2025-30/06/2025), Sien Van Gogh, Arts Center De Loods, Duffel, Belgium

-2055 (24/05/2025-25/05/2025), WATER, Zilverhof, Ghent, Belgium

-2025 (1/4//2025-19/04/2025), Hoe omgaan met moeilijke perioden (How to deal with difficult times), Arts Center De Loods, Duffel, Belgium

-2025 (6/4/2025-27/04/2025), Rest and Peace (curator: Ben Benouisse), Stichting Pim De Rudder, Assenede, Belgium

-2025  (5/4/2025-31/6/2025, Postkaarten voor Oostende (Postcards for Ostend), Boothuisje, CAS Oostende en Studio 221,Oostend, Belgium

-2025 (22/3/2025-30/03/2025), PLAYLIST (Expo Vrienden van de Academie), Vleeshuis, Lierre, Belgium

-2025 (8/1/2025-31/1/2025), 12+2, Project Atelier (Project Studio), Foyer Beeldacademie (Foyer, Academy of Visual Arts), Lierre, Belgium

2024

-2024 (1/9/2024 -5/1/2025), Onthaalcentrum De Averegten, Heist-op-den-Berg, Belgium

-2024  (1/10/2024-31/10/2024), KUNSTWANDELING (Art Walk), Groendomein De Averegten, Heist-op-den-Berg, Belgium

-2024 (1/8/2024-28/8/2024), ZOMERVRIJ (Summer Free), Gallery Ben Benaouisse, Ghent, Belgium

-2023 (28/6/2024-30/6/2024), ONDERSTEBOVEN (Upside-down), OXOt, Westerlo, Belgium

-2023 (11/5/2024-2/6/2024), NEW OPENINGS/FULLER PLACES, Gallery Ben Benaouisse, Ghent, Belgium

-2023 (1,4,5/5/2024), ATELIER IN BEELD EN OPEN DEUR (Studio in the Picture and Open Door), Arts Center De Loods, Duffel, Belgium

-2023 (17/3/2024-21/4/2023),THE GIANTS AGAINST THE DWARF, Gallery Ben Benaouisse, Ghent, Belgium 

-2023 (2/3/2023-3/3/2023), OFFSPACE, Gallery Ben Benaouisse, Ghent, Belgium

2023

-2023 (23/9/2023 – 29-10-2023), L’ESPRIT DE L’ARTISTE (The Spirit of the Artist), Galerij Artisjok en De Vrienden van de Academie, Lierre, Belgium

-2023 (25/9/2023 – 3/10/2023), AAP (curatoren: Hilde Nijs, Ben Benaouisse), Cultuurhuis ‘Liberale Kring’, Ninove, Belgium

-2023 (11-12/2/2023 -18-19/2/2023), JUST FOR A WHILE, Vleeshuis, Liere, Belgium

2022

-2022/23 (17/12/2022 -8/1/2023), REMAKE ‘HET FABIOLA PROJECT/FRANCIS ALYS’, Oud Huis Kunsthal Gent, Ghent, Belgium

-2022/23 (14/9/2022-20/11/2023), ART GHENT-DUFFEL, ‘MECENTAAT’. FOURTH TRIENNALE OF CONTEMPORARY ART ‘(dis)CONNECTED / VERBINDING (verbroken)’, Psychiatric Center Sint-Norbertus, Duffel, Belgium 

-2022 (7/9/2022- 7/9/2023), IK WAS NAAKT, EN GIJ HEBT MIJ GEKLEED ( I was naked and you clothed me), General Hospital Sint-Maarten, Mechelen, Belgium

2021

-2021/22 (1/7/2020- 20/6/2022), IK WAS NAAKT, EN GIJ HEBT MIJ GEKLEED ( I was naked and you clothed me), General Hospital Sint-Maarten, Mechelen, Belgium

-2021 (11/9/2021 -19/9/2021, KUNST IN HET DORP 2021- BELLINGEN (Art in the village  2021– Bellingen), Bellingen, Belgium

-2021 (1/9/2021 -12/9/2021), NO smoke gets in your eyes/Geen rook komt in je ogen, Arts Center De Loods, Duffel, Belgium

-2021 (9/06/2020- 9/06/2021), IK WAS NAAKT, EN GIJ HEBT MIJ GEKLEED ( I was naked and you clothed me), General Hospital Sint-Maarten, Mechelen, Belgium

-2021 ( 01/04/2021 -02/05/2021), ART GHENT in S.M.A.K. (a total perfomance), S.M.A.K ( City Museum of Contemporary Art), Ghent, Belgium

-2021 (17/02/2021-31/03/2021), Art Ghent, Ghent, Belgium

2020

-2020 (19/10/2020 -30/3/2022, Confinement, evidence based, Congrescentrum UPC Duffel, Lierre, Belgium

-2020 (05/09/2020-19/12/2020), MOLENS (Mills), Galerie Duende, Mechelen, Belgium

-2020 (18/05/2020- 9/9//2021), IK WAS NAAKT, EN GIJ HEBT MIJ GEKLEED ( I was naked and you clothed me), General Hospital Sint-Maarten, Mechelen, Belgium

- 2020 (03/03/2020-29/3/2020 -interrupted by corona crisis), SALON DE L’AVENIR (Salon of the Future), L’Avenirsite, Lier, Belgium

2019

-2019 (22/11/2019 ), SYMPOSIUM VRINT VERBINDT: VERBINDEND WERKEN EN CREATIVITEIT (Symposium Vrint Connects: connecting and creativity), UPC KU Leuven, Kortenberg, Belgium

- 2019 (22/10/2019), LUCKY LUCKY LUKE, Arts Center De Loods, Duffel, Belgium

-2019 ( 08/09/2019), OpenMonumentenDag 2019 ( OpenMonumentDay 2019), Arts Center De Loods, Duffel, Belgium 

-2019 ( 28/05/2019-01/06/2019), ERFGOEDDAG EN MARKT VOOR MENSEN MET TALENT (Heritage Day and Market for People with Talent), Arts Center De Loods, Duffel, Belgium 

-2019 ( 17-23/6), CONVULSIES ( Convulsions), Ter gelegenheid bezoek koningspaar aan De Loods (For the occasion of the visit of the King and Queen to The Loods), Arts Center De Loods, Duffel, Belgium

-2019 ( 29/02/2019), OPEN HOF ( Open Court), Arts Center De Loods, Duffel, Belgium

-2019 ( 28/4-1/5), DE LOODS MAAKT HET GOED! ( The Loods is doing well!), Arts Center De Loods, Duffel, Belgium

-2019 ( 1-31/03), SALON DE L’AVENIR (Salon of the Future) , L’Avenirsite, Lier, Belgium

2018

-2018,  (12/2018-…) KUNST OP DE AFDELING (Art in the Department): Cepos, PZ Duffel, Duffel, Belgium

-2018  ( 13-23/12), ONCONVENTIONEEL (Unconventional) , The Convent, Beguinage Lier, Lier, Belgium

-2018 ( 14/9-20/10), JARDIN DE FAIR, PC Dr. Guislain, Gent, Belgium

-2018 ( 5/2018-6/2019), Kunst op de Afdeling: Dynamo (Art in the Department: Dynamo), PZ Duffel, Duffel, Belgium

2010

-2010 ( 12/09/2010-07/11/2010), DISTURBED SILENCE-STILTE GESTOORD, Psychiatric Center Sint-Norbertus, Duffel, Belgium 

-2010 ( 07/05/2010-16/05/2010), TIME IS ART, REVISITED, Rivierenhof, Deurne, Deurne, Belgium (

-2010, BRENG ME DICHTER (Bring me closer), Gedichtendag 2010 ( Poetry Day 2010), Convention Center PC St. Norbertushuis, Duffel, Belgium ( 28 januari 2010 )

2009

-2009 ( april), VAN HARTE (WAK) , Hoeve Dieseghem, Mortsel, Belgium

2008

-2008 ( december), ENCHANTED FACTORY'08, ' t Voddenkot, Herentals, Belgium 

-2008 ( september), TIME IS ART, L' Avenir Site, Lier, Belgium 

-2008 (may), CANVASCOLLECTION, online galery, preselection, Belgium 

-2008 ( april-may), DIVERS PLUIMAGE ( Various Plumage), Festival of Arts 2008, HAK, Antwerp, Belgium 

-2008 ( dec-31/1/2008), Kerst- en Nieuwjaarskaarten wedstrijd (Christmas and Newyear cards contest), PC St-Norbertus, Duffel, Belgium 

-2007 (december), ENCHANTED FACTORY, ’t Voddenkot, Herentals, Belgium 

2007

-2007 ( october), LOF DER ZOTHEID. HUMOR IN DE HULPVERLENING ( Praise of folly. Humor in counseling), PC St-Norbertus, Duffel, Belgium 

2005

-2005 (october), HOE ANDERS IS ANDERS? ( How different is different?), Sint-Norbertus-Instituut, Duffel, Belgium

-2005 ( june), KIEZEN VOOR KUNST ( Chosing for Art), Dieseghemhoeve, Mortsel, Belgium 

2004

-2004 (august), KIEZEN VOOR KUNST (Chosing for Art), Warande, Turnhout, Belgium

-2004, KIEZEN VOOR KUNST (Chosing for Art), Dieseghemhoeve, Morstel, Belgim 

2003

-2003 (nov-dec), aRt-GEBOUW, expo: Kunst en Psychiatrie (aRt- Building, expo: Art and Psychiatry), PC St-Norbertus, Duffel, Belgium

-2003, AZ St-Norbertus, Duffel, Belgium 

-2003 ( june), ARENDONK ART, German camp, Arendonk, Belgium 

SOLO EXHIBITIONS

-2026 (10/5/2025-30/5/2025), CC de Meent - Foyer, Alsemberg, Belgium

-2020 (oct)- 2021 (9 september ), CONFINEMENT, EVIDENCE BASED, Convention Center, UPC Duffel, Belgium

-2007 (august), ZONDER TITEL (Untitled), General Hospital Sint- Maarten, Duffel, Belgium 

-2006 (sept)-2007(sept), ZONDER TITEL (Untitled), General practice W. Leuridan- L. Cottignie, Mortsel, Belgium

-2003-2004 ( dec-march), ZONDER TITEL (Untitled), General practice W. Leuridan - L. Cottignie, Mortsel, Belgium 

PUBLICATIONS

2024, Newsletter Zen Dojo Lierre (august), publication of and comment on one work

2022, Kunstletters (2022), publication of one work

2018, glorious (?) FAILURE, Luc Pelgrims ( Editor), ISBN 978-90-8161305-7

2013, What Matters/Waar het op aan komt, Luc Pelgrims ( Editor), ISBN 

2010, 'disturbed SILENCE/ STILTE gestoord', Luc Pelgrims ( Editor), ISBN 978-90-9025643-6

Links

www.instagram.com/christianverschelden

www.facebook.com/christian.verschelden

www.instagram.com/gallerybenbenaouisse

https://beeld.be/nl/kunstenaars/christian-verschelden 

Contact

Christian.verschelden@gmail.com

0475.45.10.96 

Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden
Christian Verschelden