Mileen Malbrain

Mileen Malbrain

1. Biografie

Ik ben geboren op 11 december 1958 te Leuven. Mijn jeugdjaren van 1960 tot 1976 speelden zich in Dendermonde af waar ik Latijn-Wetenschappen studeerde en aan de muziek- en tekenacademie kennis maakte met muziek en beeldende kunst.

Mijn studiejaren van ’76 tot ’81 in Leuven aan de faculteit bio ingenieursweten-schappen werden gevolgd door een aantal jaren van wetenschappelijk onderzoek (KULeuven ’81 - ’84, bio ingenieurswetenschappen en geneeskunde).  In de jaren ’84 tot ’89 behaalde ik  het getuigschrift postgraduaat in de bedrijfskunde alsook het aggregaatsdiploma in de fysica (KULeuven) en ben ik in het onderwijs gestart. Ondertussen volgde ik een naaiopleiding bij SVV in Leuven: hier ontstond mijn fascinatie voor stoffen en allerlei naaitechnieken.  In deze periode werd ik moeder van 3 kinderen. 

In de jaren ’90 tot ’91 heb ik in Boston gewoond en verschillende kunst- en literatuurcursussen gevolgd. Hier werd mijn vierde kind geboren.

Teruggekomen in België,  heb ik non-stop les gegeven tot 2018 in ASO en TSO in Sancta Maria Leuven en gaf ik mijn kennis door met speelse creativiteit zodat ik fysica bevattelijk en geliefd kon maken bij mijn leerlingen. Ik heb me geëngageerd in heel wat werkgroepen, leerplancommissies, congressen en workshops aan jonge leerkrachten.

Van 1993 tot 2008 heb ik in Overijse gewoond en mijn kunstopleiding verdergezet aan de academies van Overijse en Anderlecht. Mijn jeugdpassie, om mijn onbeteugelde verbeelding, kwam terug tot leven. Ik vertrek graag van mijn verwondering en bewondering voor wetenschappen. 

Ondertussen behaalde ik het getuigschrift postgraduaat in de wetenschaps-communicatie’ aan de KULeuven (2007) met de bedoeling om educatieve projecten op te starten en zo bij andere leeftijdsgroepen enige interesse voor wetenschappen en/of kunst op te wekken. Zo organiseerde ik voor jongeren van het basisonderwijs ‘Kijk en doe’-wetenschapsprojecten en maakte ik de cursus ‘Panamarenko, Faraday, Pol Bury, Maxwell... Kunstenaars? Wetenschappers?’ en gaf hierover  twee lezingen aan volwassenen (Vormingsplus Leuven, UPV-VUB Brussel). Telkens was het een aangename verrassing te zien hoe ik zowel de schoonheid van kunst als van fysica en de interactie tussen beiden aan een divers publiek kon doorgeven.

Sinds 2009 woon ik terug in het Leuvense en blijf ik me verder vervolmaken in de beeldende expressie. Sinds kort betrek ik een groot atelier in de stad en wijd ik me voltijds aan mijn artistieke roeping.

2. Artistiek CV

ARTISTIEKEVORMING

Textiele kunst,  SLAC: 2018-nu
Vakoverschrijdend atelier,  SLAC: 2010-2016
Cursus ‘Bronsgieten’ Herent 2010
E-atelier, Gent & Leuven 2009-2010
Cursus ‘Gipsen mallen’ Dworp, 2007
Cursus ‘Glasbewerking’ Leuven 2005
Cursus ‘Steenkappen’ Middelheimmuseum Antwerpen, 2004
Cursus ‘Installaties’ Middelheimmuseum Antwerpen, 2004
Cursus ‘Schilderen’ bij Liesbeth Verschueren, Frankrijk 2003
Cursus ‘Metaal sculpturen’ bij Stijn Van Aerschot, Leuven 2003
Cursus ‘Houtbewerking’ Vrij Technisch Instituut Leuven 2002
Keramiek, Academie Beeldende Kunsten Overijse 2002-2005
Beeldhouwen met metaal, Academie Beeldende Kunsten Anderlecht 2001-'02
Tekenen, Academie Beeldende Kunsten Overijse 1997-2001

TENTOONSTELLINGEN

- PARADISE?, van het beeldcollectief Magda Huygens, Josette Luysterborgh, Annemie Moriau in EXPO TWEEBRONNEN? LEUVEN open op 24 oktober en 28 oktober 2020 en tijdelijk gesloten wegens de coronamaatregels. Vermoedelijk terug open in januari 2021
- Kunstroute NATURA INSPIRATUS, FedOS vzw in planten tuin Meise, 1 mei tot 31 augustus 2020
- POSTPONED: Kunstroute Leuven 2020, 26 april en 1 en 3 mei
- POSTPONED: Focus op Vilvoorde, expo in feestzaal stadhuis Vilvoorde, 27,28 en 29 februari, 1 en 2 maart 2020
-Tentoonstelling van het collectief 3M, Coquilhatstraat 10-12 Antwerpen, 23,24 en 31 augustus 2019
- Event: Manipulatie van het eindresultaat, 19juni 2020 in Kessel-Lo
-Laureatententoonstelling Vakoverschrijdend atelier, SLAC Leuven 16,24,25 en 26 juni 2016
-Open atelier Leuven: november 2015
-Kunstroute Leuven 2013: 28 april, 5 en 12 mei 2013
-Belfius Art 2012: juni-juli 2012
-CC de  Borre 10 januari – 3 februari 2012
-Kunstroute Leuven 2011, 30 april en 1 mei 2011
-‘Groepstentoonstelling’ Oude veeartsenijschool, Gent 12,13,16,19 en 20 juni 2010
-‘Vijf jaar BEK’ BEK-huis, Lovenjoel 12 januari - 17 februari 2008
-‘Van Bierbeek tot Zoetermeer’ BEK-huis, Lovenjoel 9,16,23 en 30 september 2007
-‘België-Nederland’ BaZtille Ateliers te Zoetermeer 9,16,23 en 30 september 2007
-‘In de schaduw van het licht’ BEK-huis, Lovenjoel 12, 19 en 26 november 2006
-‘Kerst in hulst’ Bierbeek, 11-12 december 2004
-‘Kunst in Overijse’ Cultureel centrum ‘Den Blank’ Juli 2004 

​PROJECTEN

-‘Zwarte zwanen’: kunst in de etalage in Maastricht gesteund door SAM,
 1 november 2011- 30 februari 2011
-‘Virus’ kunstinstallatie met leerlingen van Sancta Maria Leuven, Sint Michielskerk, Leuven april 2011
 
WEDSTRIJDEN

 -Canvas-preselectie 2010
-Prijs 'Natuurlijk Talent', FedOS Limburg sept 2020

3.Omschrijving artistieke visie en praktijk

Bij mijn start (1997)maakte ik strakke, minimalistische werken waarbij mijn focus lag op ritmes, structuren, reliëfs, evoluties, vermenigvuldigingen, licht & schaduw. Vele materialen heb ik verkend en toegepast; gebakken en ruwe klei, hout, metaal, magneten, spiegels, glas en plexiglas. Vanuit mijn wetenschappelijke achtergrond is er steeds veel aandacht naar onderzoek gegaan. Ook het stilstaan en vastleggen van vele ontwikkelingsfasen bij het uitvoeren, zijn voor mij van onschatbare waarde. Dit zijn mijn triggers voor een blijvende creatieve flow.

Vervolgens maakte ik  kinetische werken waarbij nieuwe elementen zoals geluid en beweging en het vasthouden van de aandacht, werden toegevoegd.

Grotere thema’s werden in de werken binnengebracht. In 'De ronddraaiende sterrenhemel' (februari 2012) breng ik chaosfysica binnen. Hierbij zullen telkens de onvoorspelbare bewegingen van de chaotische slingers en hun onderlinge interacties gedwongen worden zich na één omwenteling te herhalen. Zo wordt een voorspelbare repetitie van het onvoorspelbaar gedrag bekomen. Een contradictio in terminis! https://artbymileen.weebly.com/kinetisch-werk.html
In mijn recentere installatie 'Ode aan de beweging' (juni 2016) ga ik op zoek naar een dynamischere wereld waarin veranderingen toegelaten zijn of naar een transparantere wereld die meer begrijpelijk en bereikbaar wordt. Een reductie van complexiteit beoog ik met eenvoudige mechanica of het ontbloten van de constructie en de hele mechaniek errond. De verloren verwondering wordt opgeroepen door chaos tegenover het voorspelbare en individuele gedragingen tegenover opgelegde bewegingen te plaatsen. https://www.transparentartinstallation.com/project-15-16

Het werk ‘Several steps further’ (mei 2019) is ontstaan dankzij een manipulatie die ik toepaste na het maken van het werk. Het werd een klein event voor een publiek. Na de constructie laat ik deconstructie toe maar binnen mijn grenzen; het proces wordt stop gezet bij wat ik als eindpunt beschouw. Het onvoorspelbare wordt in het werk binnengebracht maar afgebakend door mijn eindbeslissing. Beelden krijgen een spannende meerwaarde door deze te manipuleren waarbij de uitkomst onzeker is. Zo vertelt het beeld meer dan wat er te zien is; het ontsluiert zijn geschiedenis.

En tenslotte dankzij mijn textiele werken, is mijn grootste openbaring ontstaan (2018): plots is de drager overbodig. Iets wat mij reeds lang bezig hield. Ik heb de drager nodig om mijn reliëf op te bouwen maar deze drager zit ook in het beeld en bepaalt mee het beeld. Hoe kan ik zijn aanwezigheid uitschakelen? En voilà, de vele weefsels die ik momenteel in verschillende materialen maak, ontstaan zonder drager en geven me vele presentatiemogelijkheden. Het zijn opfleurende constructies van een nieuwsoortige wereld waarin de mens in volledige symbiose komt te leven met tal van organismen en ze niet langer exploiteert.

http://artbymileen.weebly.com

http://transparentartinstallation.com

Instagram artmileen

3010 Kessel Lo