Pascale Martens

Pascale Martens

 

Op 1 januari 1970 werd Pascale geboren in een gezin waar respect voor natuur en dieren vanzelfsprekend was. Creativiteit zat duidelijk in de genen met als gevolg dat de studie tuinarchitectuur werd aangevat. Na de studie startte ze met haar man een eigen zaak 'de natuurlijke combinatie' voor het ontwerpen en aanleggen van tuinen. Enkele jaren terug schroefde ze het actief helpen in de aanleg wat terug.
 De vrij-gekomen tijd diende ingevuld te worden en op een dag besloot Pascale eens haar hond te schilderen op een stuk hout. Het resultaat viel mee en gretig begon ze andere dieren te portretteren.  Aanvankelijk experimenteerde ze met acrylverf op hout zoals luikjes en oude planken. Ondertussen is Pascale ook actief op doek en werd het werken met olieverf ontdekt.
Pascale is een dierenliefhebber en bij gevolg moet ze niet veel moeite doen om onderwerpen te vinden, ook het feit dat ze landelijk woont is een bonus.
Ze fotografeert de meeste dieren  zelf en daarbij kijkt ze naar een sprekende uitdrukking of een aparte houding. Snel ziet ze bij een foto een sfeer en daar werkt Pascale naartoe. Kleur draagt daar uiteraard toe bij en daar komt de voorliefde voor aardse kleuren tot uiting.
Af en toe kan ze het niet laten om een dier met een menselijk trekje te schilderen. Het doet ons even nadenken hoe wij met dieren omgaan in onze maatschappij. Soms houden we ze als gezelschap of hobby, ze dienen als voedsel of gebruiksvoorwerp, we zien ze terug in speelgoed en vaak zijn ze modegrillen. Helaas vervreemden we steeds meer van dieren en worden ze als vies beschouwd of we ontnemen hun eigenheid door ze extreem te vermenselijken.
De schilderijen accentueren hun schoonheid en puurheid, eenmaal aan de muur worden ze naar waarde geschat! Uiteindelijk is het voor Pascale telkens weer genieten als een werk laag na laag tot leven komt.

Naast het schilderen van dieren worden er ondertussen ook dieren geboetseerd in klei. Een schets ligt aan de basis waarbij het al of niet combineren met andere materialen al aanwezig is. Dan gaat Pascale van start met de klei.
De juiste verhoudingen en uitdrukkingen worden aan de hand van fotomateriaal bijgestuurd. Expressie is net als bij de schilderwerken een sterk gegeven waardoor de sculpturen krachtig, ingetogen of speels worden. Na het droog- en bakproces worden de beeldjes op een rustieke wijze gepatineerd met aardse tinten. Het resulteert in een tijdloze impressie van een dier in gebakken klei met een uitgesproken karakter.
aal bijgestuurd. Expressie is net als bij de schilderwerken een sterk gegeven waardoor de sculpturen krachtig, ingetogen of speels worden. Na het droog- en bakproces worden de beeldjes op een rustieke wijze gepatineerd met aardse tinten. Het resulteert in een tijdloze impressie van een dier in gebakken klei met een uitgesproken karakter.
ilderen van dieren worden er ondertussen ook dieren geboetseerd in klei. Een schets ligt aan de basis waarbij het al of niet combineren met andere materialen al aanwezig is. Dan gaat Pascale van start met de klei.
De juiste verhoudingen en uitdrukkingen worden aan de hand van fotomateriaal bijgestuurd. Expressie is net als bij de schilderwerken een sterk gegeven waardoor de sculpturen krachtig, ingetogen of speels worden. Na het droog- en bakproces worden de beeldjes op een rustieke wijze gepatineerd met aardse tinten. Het resulteert in een tijdloze impressie van een dier in gebakken klei met een uitgesproken karakter.

8730 Beernem