Kunstenaar

Eddie Symkens

Eddie Symkens

Maasmechelen

Het gebruik van klei – het basismateriaal van kunstenaar Eddie Symkens – brengt hem enerzijds dichtbij de oorsprong van de aarde, omdat klei zélf aarde is, confronteert hem anderzijds met de lichamelijkheid, tijdelijkheid, vergankelijkheid, kwetsbaarheid van de figuren die onder zijn handen ontstaan. In hun krachtig uitgesproken expressiviteit en geworpen in een wereld waaruit de zingeving – voorheen geïnspireerd door de grote verhalen van religie en metafysica – nu grotendeels verdwenen lijkt, leggen deze keramische figuren getuigenis af van de condition humaine van de menselijke soort.

Vanuit hun op het eerste gezicht lichamelijke deformatie, hun schijnbare kliedering van massa en brokkelige structuur – in werkelijkheid en van dichtbij een verfijnde en vernuftige opbouw als kantwerk – zenden ze intense gevoelens uit van rebellie, argwaan, verwachting en verlangen, maar ook van zekerheid, genegenheid en affectie. Een intensiteit van gevoelens dus die als lava verschroeien, in hun stolling het innerlijke en het uiterlijke ondeelbaar houden. 

Aan deze fysieke emanatie van kwetsbaarheid en ogenschijnlijke imperfectie de idee koppelen van weerloze wezens, is uitnodigend maar onjuist. Want naast de getormenteerde vind je ook de weerbare, naast de rebellerende de dienstvaardige, naast de ingekeerde de jubelende, omdat deze figuren geen pessimisme uitzenden, maar integendeel vooral levenskracht uitstralen. 

Ze torsen soms lasten, worden in psychisch kluwen door velerlei krachten belaagd, maar gaan niet ten onder. Ze vertonen geen wil tot macht, wel tot zelfontplooiing en overleven. Kortom, als beeld van de vereenzaamde, wanhopige, gepijnigde, maar ook extatische en zelfverzekerde mens zijn ze een metafoor voor de mensheid tout court. 

Niet ‘in een zinloze wereld geworpen’(Sartre), wel gecreëerd voor een wereld waarin ze een dynamisch proces in zelfbevestiging kunnen realiseren.

Fernand Haerden

Kunstrecensent

The use of clay - the basic material of artist Eddie Symkens - brings him close to the origin of the earth on the one hand, because clay itself is earth, confronts him on the other hand with the physicality, temporality, transience, vulnerability of the figures that arise from his hands. In their powerfully pronounced expressiveness and thrown into a world from which meaning - previously inspired by the great tales of religion and metaphysics - now seems largely disappeared, these ceramic figures bear witness to the condition humaine of the human species.

From physical deformation at first sight, their apparent sloshing of mass and crumbling structure - in reality and up close a refined and ingenious construction like lacework - they emit intense feelings of rebellion, suspicion, expectation and desire, but also of certainty, affection and longing. Therefore, an intensity of feelings that scorch like lava, keeping the inner and the outer indivisible while they solidify.

It is inviting but it would be incorrect to link the idea of defenceless creatures to this physical emanation of vulnerability and apparent imperfection. Because next to the tormented, you also find the resilient, next to the rebellious the subservient, next to the introvert the cheering, because these figures do not project pessimism, but, on the contrary, radiate vitality above all.

They sometimes bear burdens, are besieged in psychic tangle by many forces, but do not perish. They show no will to power, only to self-development and survival. In short, as an image of lonely, desperate, pained, but also ecstatic and confident people, they are a metaphor for humanity tout court.

Not 'thrown into a meaningless world' (Sartre), but created for a world in which they can realise a dynamic process in self-affirmation.

Fernand Haerden

Art reviewer

www.eddiesymkens.com

Biografie/Biography

Eddie Symkens is geboren in Menen (België) in 1964.

Hij leeft en werkt in Maasmechelen.

Hij studeerde Beeldhouwkunst in de Stedelijke Academie voor Plastische Kunsten Genk. 

Eddie Symkens was born in Menin (Belguim) in 1964.

He lives and work in Maasmechelen (BE).

He studied sculpture at Academy of Arts Genk.

Selectie tentoonstellingen / Selection exhibitions

Sculpturale keramiek in samenwerking met Provincie Limburg en Cultuurcentrum Maasmechelen (2024)
Abdij Rolduc Beeldentuin Kerkrade (NL) (2024)
CAS (Contemporary Art Space): “Schelter from the storm” Oostende (2024)
Art Cum Laude: “Ik zoek de mens” Mol (2023)
Plateaukunst: Plateau van Margraten/Maastricht (NL) (2023) 
Artikel 27: “Learning to fly” Zonhoven (2023)
Museum van de Vrouw: “Et Dieu créa la Femme” (En Plus) Echt (NL) (2023)
Kunzthuiz: “I AM KING” Abdijsite Herkenrode (2023)
Artikel 27: W.A.A.R.O.M.H.E.T.D.R.A.A.I.T. Zonhoven (2022)
Cultureel Centrum: “Koppen” Beringen (2022)
Kunstencentrum De Kopermolen Vaals (NL) (2022)
Kunzthuiz:”Fragile” Abdijsite Herkenrode (2022)
Gallery Stephan Barr Knokke (2022)
Gallery Hassoff: “Hope” Hasselt (2022)
Pand108 Aalst (2020)
Kunstenfestival: “Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt” Watou (2019)
Cultuurcentrum: “Repopulating in Clay” Maasmechelen (2019)
Artikel 27: “O Tempora O Muze”  Cultureel Centrum Heusden-Zolder (2019)
Galerie Bont en Blauw Heythuysen (NL) (2018)
Kastelenkunstroute: “Collateral Event” Zottegem (2018)
Kasteel d’Aspremont-Lynden Oud-Rekem (2018)
The-Gallery: “Littekens versus Levenskracht” Genk (2018)
Galerij Artisjok Lier (2017)
Ramaekers contemporary-art-gallery  De Haan en Oostduinkerke (2017-2024)
De Kantfabriek Ninove (2016)
CAS (Contemporary Art Space) Zottegem (2016)
2de Biënnale Beeldende Kunst aan Zee Oostende (2016)
Galerie Persoons Eersel (NL) (2016-2021)
Kunstsalon Kasteel Herckenbosch (NL) (2015)
Transitie C-Mine Genk (2014)
1ste Biënnale Beeldende Kunst aan Zee Oostende (2014)
Kunsttour Maastricht (NL) (2014)
Germain Customs House KuKuKu  Aachen (D) (2014)
Galerie Ipomal Landgraaf (NL) (2013)
Art Gallery Parnassus Knokke (2012)
Galerie Hexagone Aachen (D) (2012)
Galerie Rudolf V Amsterdam (NL) (2012)
Flanders Expo Internationale kunstbeurs “Lineart” Gent (2011)
Galerie Theobald›s Boothuisje Oostende (2011)
IDplus kunstcenter Hamme (2011)
Galerie 3G Sittard (NL) (2011-2012)
Kasteel Meylandt: “Beeldig Limburg” Beeldhouwwerken van Limburgse kunstenaars  Heusden-Zolder (2011)
Cultuurcentrum Maasmechelen (2011)
Galerie Grauss Echt (NL) (2011)
Galerie Esschius Diest (2010)
Openartfaire Utrecht (NL) (2009)
CIRO: ”In verwondering” Horn (NL) (2009)
Kunstroute:”Beeldende kunst” Vaals (NL) (2009)
Primavera Rotterdam (NL) (2009)
Galerie Marc Van Meensel Grand Palais Lille (FR) (2008)
Flanders Expo Internationale kunstbeurs “Lineart” Gent (2008) (2009) (2010) (2011)
Kunst in Valkenburg (2008) (2009) (2010) (2011) (NL)
Galerie Marc Van Meensel Internationale kunstbeurs “Lineart” Gent (2007)
Aardenburgse Zomerkunsten (NL) (2007)
Galerie Con Tonnaer Valkenburg (NL) (2007-2016)
Galerie Ludwig Trossaert Antwerpen (2007) (2008)
Cultureel Centrum De Panne (2006)
Galerie Tracé Maastricht (NL) (2006) (2009)
Galerie Nathalie Metzmeyer Lommel (2006) 
Galerie Annother Art Aartselaar (2005)
Galerie Art Depot Bonheiden (2005)
ART MIX Gallery Antwerpen (2005)
Galerie Colline Verte Borgloon (2005) (2009)
Paris Expo Port de Versailles (FR) (2004)
Textielhuis Kortrijk (2004)
Bloesemimpressie: “Installatie” Borgloon (2004)

Selecties en prijzen / Selections and prizes 

2024: Kunstmagazine Kunstletters: Interview Atelier in beeld
2023: Plateaukunst. Curator Wanda Reiff (Plateau van Margraten/Maastricht)
2021: Opname Kunstendatabank België
2021: Selectie tot opname “Kunst aan zet”
2019: Kunstenfestival Watou: “Saudade. Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt.” Curator Jan Moeyaert
2018: Interview Het Belang van Limburg 30/03/2018. Tentoonstelling: “Chemie tussen beeld en berg”
2016: 2de Biënnale Beeldende Kunst aan Zee. Curator Hugo Brutin (Oostende)
2015: Dagblad De Limburger (NL). Tentoonstelling: “Verstilling en bevriezing”  (quotering 4 sterren)
2014: 1ste Biënnale Beeldende Kunst aan Zee. Curator Hugo Brutin (Oostende)
2013: Geselecteerd: “Zelfportret” Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam
2011: Geselecteerd tot deelname: ISEL: Art and culture magazine: ABC van de Belgische Hedendaagse Kunstenaars 2011
2010: Geselecteerd tot deelname Sculpturengids 2010. (movingartmagazine) 
2008: Kunstkataloog: Uitgever Galerie Ludwig Trossaert Antwerpen
2007: Geselecteerd tot Nederlandse vakgroep keramisten
2007: Geselecteerd tot deelname “Beeldig Limburg”, beeldhouwwerken van 11 geselecteerde Limburgse beeldhouwers in opdracht van de Provincie Limburg en Vlaanderen Feest
2006: 1ste prijs voor beeldende kunsten, georganiseerd door de stad Dilsen-Stokkem en het Davidsfonds Nationaal. Titel beeldengroep: “De kracht van de communicatie”
2005: Geselecteerd voor het boek: “14 Hedendaagse kunstenaars” onder leiding van Thierry Jonnaert

Openbare opdrachten / Public works 

Vlaams Parlement (kantoren Vlaamse Ombudsdienst)
Kasteel Ter Motten 2 bronzen sculpturen. Titel: “De kracht van de communicatie” Dilsen-Stokkem
Cultuurcentrum 2 sculpturen: ” Europe protests” (H 170 cm) en “Transhuman” (H 180 cm) Maasmechelen

.