Kunstenaar
Nand Huyghe
1948: Nand Huyghe wordt geboren op 25 mei te Landskouter (België).
1973-78: Studeert Monumentale Kunsten aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) te Gent
1979-81: Studeert bronssculptuur aan de Hogere Rijksschool voor Beeldende Kunst te Anderlecht onder leiding van Roland Monteyne.
1982: Treedt toe tot het kunstcollectief “Het Sas” onder leiding van Roland Monteyne, en wordt zijn assistent.
Maakt een studiereis naar Zuid-Afrika en wil de gevolgen van “Apartheid” zelf vaststellen. Het destructieve van dit systeem laat diepe sporen na.
1983: Wordt gefascineerd door de wereld van het Surrealisme en stelt zijn werk tentoon in galerie Lavune te Gent.
1984: Noteert systematisch zijn dromen en probeert die vast te leggen in tekeningen en bronzen beelden.
Neemt deel aan de groepstentoonstelling “Kunstenaars tegen atoomwapens” in Galerie De Toverdoos te Gent.
1985: Stelt zijn werk tentoon in Galerie Tas, Erembodegem –
Garage Universel, Aalst - Stedelijk Dienstencentrum, Gentbrugge.
De dood van een vriendkunstenaar veroorzaakt een ernstige crisis.
1986: Maakt een studie over archaïsche tekens, en wordt getroffen door de psychologische impact van verkeerstekens, waarvan de kleuren en vormen automatisch in het onbewuste reacties van gebod, verbod en toelating oproepen. Berust reclame niet op hetzelfde principe?
Hij gaat experimenteren, gebruikt bestanddelen van verkeerstekens en reclameborden, en noemt de reeks ludiek: “Road Icon Art”.
Hij besluit voortaan onder het pseudoniem Publi Nand Ria ( PNR - P.Nand.R ) te werken.
1987: stelt deze werken tentoon in Galerij Bernard Mantz te Amsterdam.
1988: Zijn interesse voor archaïsche tekens duikt terug op wanneer hij inziet dat logogrammen hiermee fundamenteel in verband staan.
Hij probeert nu een synthese te maken van zijn onderzoek en grift de combinatie van logogramarchaïsch teken op de grondlaag der onbewuste effecten inherent aan verkeersborden en reclamepanelen en brengt zonder omwegen de symbiose op straat en noemt het Artvertising.
Hij realiseert zijn project in de Herderstraat te Zele. De tentoonstelling is dag en nacht te bezichtigen voor een rijdend publiek.
1989: Creëert zijn laatste conventioneel kunstwerk ”Complete voeding voor de onzin” en maakt voortaan reclame voor het merk “ART”.
1990: Maakt scanographics met de slogan ‘Consuming images of art’
2000: Wint de intergemeentelijke prijs ‘Vijflink’ en begint terug te beeldhouwen.
2006: Start zijn ‘art-project’.
Doelstelling: door het woord ‘kunst’ - in zoveel mogelijke talen – op diverse ‘dragers’ (canvas, papier, muren, zelfs formalistische kunstwerken) obstinaat te herhalen, wordt ‘het kunstwerk’ in close-up gebracht en limiteert het de betekenis bewust tot wat er plastisch getoond wordt.
Ontdek open calls
Word uitgedaagd door heel diverse open calls of verspreid je eigen open call hier.
Vind kunstenaars
Zoek naar kunstenaars in je buurt of naar werk in een specifieke techniek.
Ontwerp: Studio Mast | Website: eps en kaas