Giammartino Arconati Visconti in het warme Oosten
Giammartino Arconati Visconti in het warme Oosten
Giammartino Visconti
De Kunstenares en Haar Visie
De kunstenares heeft met dit werk een zeer persoonlijke interpretatie van Visconti's leven gegeven. Ze heeft niet alleen de historische figuur willen portretteren, maar ook de emoties en verlangens die hij mogelijk heeft gevoeld. Door het gebruik van mixed media en persoonlijke symbolen heeft ze een uniek en ontroerend kunstwerk gecreëerd.
Dit kunstwerk is een rijke tapisserie van symbolen en betekenissen. Het is een intieme verkenning van een leven, een reis en een liefde. De kunstenares heeft met succes een brug geslagen tussen het verleden en het heden, tussen geschiedenis en persoonlijke ervaring. Het werk nodigt de toeschouwer uit om na te denken over de betekenis van leven, dood, liefde en spiritualiteit.
In dit kunstwerk, getiteld Giammartino Visconti, neemt de kunstenares ons mee op een introspectieve reis door de geest van Giammartino Arconati Visconti. Met een palet aan symbolen en een meesterlijke beheersing van mixed media, schildert ze een portret dat verder gaat dan een eenvoudige afbeelding.
Visconti, gezeten op een onzichtbare kameel, keert terug naar zijn geliefde in het Kasteel van Gaasbeek. Zijn gezicht, gedeeltelijk verborgen door een tulband, draagt een uitdrukking van zowel verlangen als melancholie. De paarse achtergrond, rijk aan symbolische patronen, suggereert een spirituele zoektocht.
*De kunstenares benadrukt de historische band tussen de families Visconti en Rubens, waarbij ze verwijst naar het beroemde schilderij 'De Aanbidding der Koningen'. In dit werk creëert ze een persoonlijke 'Aanbidding', een intiem moment tussen Visconti en zijn echtgenote.
De oude kanten kraag, de palmboom en het vuurwapen zijn slechts enkele van de vele symbolen die gelaagdheid toevoegen aan het kunstwerk. Samen vertellen ze een verhaal over vergankelijkheid, verlangen, spiritualiteit en de complexiteit van het menselijk bestaan.
De kunstenares nodigt de kijker uit om mee te reizen met Visconti en zijn innerlijke strijd. Het is een uitnodiging om te reflecteren op de grote vragen van het leven:
Zittende op een voor de toeschouwer niet zichtbare kameel, waar hij turende in de verte zijn doel steeds dichter ziet naderen draagt hij een nostalgisch wit hemd vol patronen met oude kanten kraag.
Geheel ingewijd en klaar voor een nakende Aanbidding, doch met een ietwat bedenkelijke blik.
De palmboom en de tulband om zijn edele hoofd verwijzen naar de verzengende hitte in het verre en warme Oosten en verraden een adelijke titel. Het uitsteeksel op zijn rug, de loop van een vuurwapen om een behouden terugkeer mogelijk te maken tijdens een niet echt alledaagse terugreis met bijhorende gevaren.
De paarse achtergrond met ingewerkte patronen verwijzen naar een spirituele en bewierookte reis, zijn allerlaatste Mirre in het buitenland.
Mogelijks toen al ziek, heeft hij uiteindelijk het leven kinderloos achter zich gelaten en het kasteel en zijn geliefde niet meer bereikt.
*Historisch verband tussen de families Visconti & Rubens:
Voormalig heer van Gaasbeek was Alexander Scokaert. En diens echtgenote Jeanne Volckaert was immers een achterkleindochter van Pieter Paul Rubens, de creator van ‘de Aanbidding de Koningen’ in 1624.
Mixed media
Gebruikte materialen: olie pastels, oude broderiën, oude kanten kraag
Art Bruges
Meer van deze kunstenaar
Ontdek open calls
Word uitgedaagd door heel diverse open calls of verspreid je eigen open call hier.
Vind kunstenaars
Zoek naar kunstenaars in je buurt of naar werk in een specifieke techniek.
Ontwerp: Studio Mast | Website: eps en kaas