Sacred feminine I,II en III

Sacred feminine I,II en III

Sacred Feminine I,II en III                   

Laat je raken door de fragile naaiconstructies en installaties die ontstaan door een intiem proces van ontmantelen en herverbinden, van bedekken en onthullen, van spelen met licht, gelaagdheid en transparantie.

In een exploratie naar de mogelijkheden van het verwerken van dagdagelijkse voorwerpen en materialen, experimenteerde ik het voorbije jaar met gedroogde theezakjes die ik liefst zodanig verwerk dat hun oorspronkelijke vorm en doel niet meer herkenbaar zijn. Enkel het karakteristieke katoenen draadje werd als origineel, speels element behouden.

Na eerdere experimenten waarbij ik aan mekaar genaaide zakjes verwerkte tot lichtobjecten of weefde tussen een metalen frame, legde ik me nu toe op een collectie vrouwelijke gewaden.

De zoektocht naar de kracht van de vrouw is er één die me nauw aan het hart ligt. Een kracht die in het verleden niet altijd zo vriendelijk onthaald is en vaak zelfs vervolgd en onderdrukt werd. De vrouwelijke intuïtie en verbondenheid met spirituele wijsheid maar ook de vrouwelijke seksualiteit werd in het verleden vaak weggezet als gevaarlijk en bedreigend. Veel krachtige vrouwen kwamen als heks op de brandstapel terecht of werden ontkracht.  

Deze collectie is een ode aan the Sacred Feminine. Priesteressengewaden als eerherstel en stil protest tegen de bescheiden rol waar vrouwen zo vaak ingeduwd werden in religieuze tradities. Priesteressengewaden die de veelzijdigheid van de vrouw uitdrukken: haar krachtige fragiliteit, haar sensualiteit en uitdagende seksualiteit, haar vermogen om te creëren en leven te geven, haar mystiek en lichamelijkheid die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, haar donkere krachten, haar verhevenheid, haar ontembaarheid,…

Door mijn basismateriaal op diverse manieren te verwerken probeerde ik die verschillende aspecten vorm te geven, niet alleen visueel maar ook tactiel en energetisch.

Voor Sacred Feminine I drenkte ik de zakjes in was en naaide ze daarna met de hand aan elkaar tot een cape. De zakjes krijgen een vleesachtige structuur en uitstraling. Ze doen denken aan hompen gerookt vlees en drukken in dit werk de vleselijkheid en verleidelijkheid van de vrouw uit. De uitdagende etalagepop met de borst ontbloot versterkt dit effect. De vrouw die haar lichamelijkheid en seksualiteit niet wil verbergen maar ze met fierheid draagt als een sieraad.

Voor Sacred Feminine II stikte ik honderden zakjes in verschillende tinten patchworkgewijs aan mekaar. Het stikken zelf was een bijzondere tactiele en sensitieve ervaring, waarbij vaak zakjes scheurden en de tafel en mijn oude Bernina bedolven raakte met gedroogde theerestanten. De fragiliteit van het werk tijdens het creëren werd ook steeds meer voelbaar en zichtbaar in het eindresultaat. De textuur en vorm geven het werk een zekere theatraliteit en majestueusiteit. Licht achter en onder het werk zorgen voor bijzondere effecten.

Voor Sacred Feminine III ontmantelde ik de theezakjes. De inhoud werd eruit gehaald en het fragile papier werd opengevouwen. Ik stikte ze aan mekaar tot grote doeken waaruit ik achteraf met een zelfgemaakt patroon gewaden uitknipte en aan mekaar stikte. Er ontstond een heel fragiel, transparant werk met een grote lichtvoetigheid en tederheid.  

Achteraf organiseerde ik een fotoshoot met alle vrouwen die me dierbaar zijn: alle vrouwen uit mijn moederlijn en enkele vriendinnen. Tijdens deze fotoshoot werden de gewaden precies opgeladen en ontstond er een intense wisselwerking en uitwisseling tussen de gewaden en de modellen.

Het geheel is een tactiele ode aan de vrouw en de kracht van Sisterhood.

 

2023
diverse
Johanna  Descamps

Johanna Descamps